شرایط دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا

تعدادی بورسیه تحصیلی از طرف دولت و دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی که مایل‌ به ادامه تحصیل در این کشور هستند، درنظر گرفته شده است.

در هر سالِ تحصیلی، مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی استرالیا، صدها درخواست کمک هزینه دانشجویی را از متقاضیان بین‌المللیِ سراسر جهان دریافت می‌کنند. همین مسئله به رقابتی‌شدن بورسیه دامن زده است؛ اما سرانجام بهترین دانشجویان، موفق به دریافت آن می‌شوند.

البته تعداد بسیار محدودی از دانشجویان خارجی، می‌توانند به تحصیل رایگان در استرالیا بپردازند که دلیل آن هم تعداد کم بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های دانشجویی ارائه‌شده است. ضمن اینکه برای دریافت همین تعداد محدود هم باید نظر دولت، مراکز آموزشی یا دانشگاه‌های استرالیا را جلب کنند.

در واقع استرالیا الزاماتی را برای انتخاب بهترین دانشجوی بین‌المللی جهت گرفتن کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته است.

هرچند ممکن است هرکدام از مراکز ارائه‌دهنده، قوانین خاصی (برای اطلاع دقیق از شرایط خاص، باید به وب‌سایت خود دانشگاه یا موسسه آموزشی مراجعه کرد) را وضع کنند، ولی به طور کل، شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کشور استرالیا عبارتند از:

متقاضی دریافت این بورسیه حداقل سن 18 سال تمام (1 فوریه) در زمان تحصیل داشته باشد؛
شهروند یک کشور شرکت‌کننده باشد؛ (شهروند یکی از کشورهای شرکت‌کننده در آسیا، اقیانوسیه، آفریقا و خاورمیانه که استرالیا آن‌ها را در لیست دریافت کمک هزینه‌ تحصیلی قرار داده است)؛
دارای مدرک تحصیلی معتبر باشد؛
مدرک مهارت زبان انگلیسی مورد تأیید استرالیا را داشته باشد (مدارک IELTS، TOEFL، آزمون PTE)، نمرات آیلتس با حداقل 6.5، تافل با حداقل 84 و PTE حداقل 58 باشد، ضمن اینکه اعتبار مدرک آزمون تا 2 سال پس از صدور آن است؛
ویزای دانشجویی معتبر دریافت کرده باشد؛
شایستگی علمی خود را اثبات کرده باشد؛
بتواند داشتن مهارت کافی در رشته تحصیلی را ثابت کند؛
توانسته‌ باشد معدل بالایی از سال دوم تحصیلات دانشگاهی یا پایان دوره دبیرستان کسب کند؛
رشته تحصیلی‌اش در حوزه پرواز (خلبانی)، آموزش نظامی و فناوری هسته‌ای نباشد؛
شهروند استرالیا، دارای اقامت دائم استرالیا یا درخواست‌کننده ویزا برای زندگی دائم در استرالیا نباشد؛
در زمان درخواست بورسیه تحصیلی، عضو پرسنل نظامی نباشد؛
قبلا از هیچ‌ کدام از جوایز تحصیلی استرالیا استفاده نکرده‌ باشند؛
در صورت استفاده از بورسیه تحصیلی استرالیا در سال‌های گذشته، پس از آن، حدِاقل 8 سال خارج از استرالیا ساکن بوده باشد؛
توانایی پذیرش شرایط مؤسسه‌ی مورد نظر را داشته باشد. در غیر این صورت هیچ کمک هزینه تحصیلی به او تعلق نمی‌گیرد؛
نداشتن هیچ رابطه‌ای با کارکنان شاغل در منطقه‌ای (از جمله کارکنان محلیِ پُست) که قرار است کمک هزینه تحصیلی دریافت کند. در غیرِ این صورت باید پرونده او به درستی و با شفافیتِ بیشتری بررسی شود؛
در هیچ زمانی از طول مراحل درخواست، با فردی که دارای تابعیت استرالیا، نیوزلند یا کسی که دارای اقامت دائم است یا شرایط دریافت اقامت دائم را دارد، ازدواج نکرده باشد؛
در مقطع تحصیلی که در حالِ حاضر، مدرکی بالاتر از آن دارند، درخواست بورسیه ندهند. به عنوان مثال اگر کسی مدرک دکتری دارد ولی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدِ رشته دیگری درخواست بورسیه می‌دهد، مسئولین مربوطه با آن مخالفت خواهند کرد؛
سوء پیشینه نداشته باشد؛
لازم به ذکر است که بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی از طرف استرالیا، فقط به دانشجویانی که قصد اقامت دائم در این کشور را ندارند، تعلق می‌گیرد. هیچ فارغ‌التحصیل خارجی که از این کمک هزینه استفاده کند، حق ندارد استرالیا را برای زندگی دائم خود انتخاب کند و باید نهایتا تا 2 سال پس از اتمام تحصیلات خود، به کشورش بازگردد.

انواع بورسیه های تحصیلی استرالیا

هرکدام از دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، از هزینه‌های زندگی در استرالیا و تحصیل در این کشور مطلع‌اند؛ از این رو سعی می‌کنند خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی آماده کنند. اما پیش از اینکه به رقابت با صدها دانشجوی متقاضی دیگر بروند، بهتر است از انواع بورسیه‌های تحصیلی استرالیا مطلع شوند.

از جمله بهترین بورسیه‌های تحصیلی استرالیا عبارتند از:

1) بورسیه‌های دولتی استرالیا
بورسیه‌های دولتی استرالیا به سه نوعِ زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

جوایز کمک هزینه دانشجویی:
جوایز کمک هزینه دانشجویی که در گذشته به آن‌ها «کمک هزینه دانشجویی توسعه استرالیا» گفته می‌شد، درواقع جوایزی بلندمدت است که توسط وزارت امور خارجه و تجارت داده می‌شد. آن‌ها فرصت‌هایی را برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه به‌ویژه کشورهایی که در منطقه هند و اقیانوس آرام قرار دارند، فراهم می‌کنند تا بتوانند در دانشگاه‌های استرالیا و مؤسسات آموزش فنی و تکمیلی (TAFE)، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به صورت تمام‌وقت ادامه تحصیل دهند. دریافت‌‌کنندگان این بورسیه می‌توانند از هزینه‌های تحصیل به صورت کامل، سفر هوایی برگشت، کمک هزینه مخارج، هزینه‌های زندگی، بیمه سلامت دانشجویان خارج از کشور و… بهره‌مند شوند؛

کمک هزینه دانشجویی منطقه‌ای استرالیا:
هدف دولت از دادن این کمک هزینه، حمایت از دانشجویان استرالیایی و بین‌المللی برای تحصیل در مناطق دورافتاده استرالیاست. بیش از 1000 بورسیه تحصیلی به مبلغ 15 هزاردلار استرالیا در سال برای حمایت از هزینه‌های تحصیل و زندگی از شروع زمان بورسیه تا دریافت مدرک دکتری در پردیس منطقه‌ای دانشگاهی که واجد شرایط باشد، ارائه خواهد شد.

بورسیه‌های بین‌المللی تحقیقات تکمیلی (IPRS):
دانشجویان با کمک این برنامه می‌توانند مدرک تحصیلی تحقیقات تکمیلی را در استرالیا اخذ کنند، با محققان برجسته استرالیایی مراوده داشته باشند و تجربه بیاموزند. این بورسیه برای یک دوره 2 ساله در کارشناسی ارشد پژوهشی یا 3 ساله برای دکتری پژوهشی درنظر گرفته شده است و هزینه تحصیل در استرالیا و بیمه سلامت دانشجویان با کمک آن پرداخت می‌شود.

2) بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ استرالیا
دومین نوع کمک هزینه تحصیلی استرالیا، توسط دانشگاه‌های این کشور تأمین می‌شود. در ادامه برخی از بهترین بورسیه تحصیلی دانشگاه استرالیا را مشاهده می‌کنید:

بورسیه تحقیقاتی بین‌المللی دانشگاه سیدنی (Sydney):
دانشگاه سیدنی از کاندیداهایی که واجد شرایط اخذ مدرک کارشناسی ارشد پژوهشی یا دکتری در این دانشگاه هستند، دعوت می‌کند تا برای بورسیه تحقیقاتی بین‌المللی دانشگاه سیدنی درخواست دهند. هزینه‌های تحصیل و کمک هزینه زندگی تا 3 سال با امکان تمدید یک ترم برای دانشجویان دکتری از مهم‌ترین مزایای استفاده از این بورسیه تحصیلی است.

بورسیه بین‌المللی دانشگاه مک کواری (Macquarie):
دانشگاه مک کواری برای دانشجویان ممتاز که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس دارند، در پردیس‌های دانشگاه مک کواری نورث راید بورسیه تحصیلی جزئی ارائه می‌دهد. دریافت این کمک هزینه دانشجویی بیشتر با توجه به شایستگی علمی صورت می‌گیرد و دانشگاه تا 10 هزار دلار استرالیا را با توجه به شرایط به متقاضیان پرداخت می‌کند.

بورسیه‌های دانشگاه گریفیث (Griffith):
بورسیه عالی گریفیث برای دانشجویان استثنایی که برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت تمام‌وقت در دانشگاه گریفیث درخواست می‌کنند، ارائه خواهد شد. این کمک هزینه تحصیلی دانشجویی 50 درصد شهریه را پوشش می‌دهد که در طول تحصیل از شهریه کسر می‌شود؛
بورسیه‌های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن (Melbourne):
بورسیه‌های پژوهشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن استرالیا به دانشجویان پژوهشی داخلی و بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد تحقیقاتی و دکتریِ واجد شرایط ارائه می‌شود. این بورسیه شامل معافیت از موراد زیر است:

هزینه تحصیل (به طور کامل تا 2 سال برای کارشناسی ارشد و 4 سال برای دانشجویان دکتری)
کمک هزینه زندگی (31200 دلار استرالیا تا 2 سال برای کارشناسی ارشد و 3.5 سال دانشجویان دکتری)
کمک هزینه جابه‌جایی (2000 دلار استرالیا برای دانشجویانی که از ایالت‌ها یا مناطقی غیر از ویکتوریا مهاجرت می کنند یا 3000 دلار استرالیا برای دانشجویانی که از خارج از استرالیا مهاجرت می کنند)
بیمه سلامت دانشجویان خارج از کشور (برای دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در استرالیا نیاز به ویزای دانشجویی دارند)
بورسیه تحصیلی بین‌المللی ملبورن (Melbourne):
این بورسیه برای قدردانی از دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی که توانسته‌اند موفقیت‌های بالایی در سطوح علمی و تحصیلی کسب کنند، اعطا می‌شود. این کمک هزینه تحصیلی به یکی از 3 روشِ، سال اول کارشناسی 10 هزار دلار استرالیا کسر از هزینه، 50 درصد بخشودگی هزینه تحصیل برای مدت 3 سال دوره کارشناسی یا 100 درصد کاهش هزینه برای 3 سال دوره کارشناسی، به دانشجویان پرداخت می‌شود.

بورسیه‌های دانشگاه آدلاید برای دانشجویان بین‌المللی (Adelaide):
آکادمی بین‌المللی دانشگاه شهر آدلاید استرالیا یک جایزه بسیار رقابتی برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته است. دانشجویانی که توانسته‌اند در دوران تحصیل خود برتری علمی و مهارت خود را به اثبات برسانند از این جایزه بهره‌مند خواهند شد و مبلغ آن 50 درصد از کل شهریه است.

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی بین‌المللی فلیندرز (Flinders):
دانشگاه فلیندرز برای تحصیلات تکمیلی به متقاضیان واجد شرایط جهت ادامه تحصیل در مقطع عالی تحقیقات تمام‌وقت، کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کند. این کمک هزینه دانشجویی حدِاکثر تا 2 سال برای مدرک کارشناسی ارشد پژوهشی و حدِاکثر تا 3 سال برای مدرک دکتری پژوهشی ارائه خواهد شد. از جمله کمک هزینه زندگی (28594 دلار استرالیا)، کمک هزینه جابه‌جایی، بلیت هواپیما و… در پوشش بورسیه تحصیلی فلیندرز قرار دارد.

بورسیه‌های بین‌المللی دست‌آوردهای عالی معاونت دانشگاه چارلز داروین (Charles Darwin):
دانشگاه چارلز داروین تعداد محدودی بورسیه تحصیلی 25 تا 50 درصدی (از شهریه) را به دانشجویان بین‌المللی با سوابق برتر علمی و موفقیت‌های بالا که برای ثبت نام در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد درخواست داده‌اند، ارائه می‌دهد؛

بورسیه‌های بین‌المللی نیو ساوت ولز (UNSW):
طیف گسترده‌ای از بورسیه‌ها و جوایز برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد که به صورت تمام‌وقت در دانشگاه نیو ساوت ولز تحصیل کنند، ارائه می‌شود. بورسیه‌ها (1 سال به مبلغ 5 هزار دلار استرالیا)، ممکن است به صورت پرداخت شهریه کامل یا جزئی از آن باشد.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا
پس از اطلاع از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی 2022، جهت شروع روند ثبت درخواست و ارسال آن به دانشگاه انتخابی، متقاضیان باید مراحل زیر را طی کنند:

انتخاب دانشگاه، مؤسسه آموزشی یا مرکز ارائه‌دهنده بورسیه تحصیلی طبق رشته و مقطع تحصیلی؛
تکمیل درخواست بورسیه تحصیلی استرالیا؛
تکمیل اقدامات مربوط به ویزا؛
تکمیل مدارک مورد نیاز تحصیلی و شناسایی؛
ارائه مدارک مهارت زبان‌ انگلیسی؛
پرداخت هزینه‌های مربوط به بررسی مدارک درخواست بورسیه؛
گواهی امضای قرارداد با کشورهای مشترک‌المنافع استرالیا؛
گواهی پذیرش شرایط بورسیه تحصیلی استرالیا؛
گواهی پذیرش ترکِ استرالیا حدِاقل پس از 2 سال از اتمام زمان بورسیه (در غیرِ این صورت بدهکار کل هزینه بورسیه می‌شود).

این مطالب را از دست ندهید
آدرس ارتباطی ما

شعبه سیدنی: 8Payten street, Putney NSW 

شعبه ملبورن: 25A Tunstall Square, Doncaster East  ​​

شعبه شیراز: ارم،  خیابان نارون،  نبش کوچه ۸

شماره تماس استرالیا: 61280058525+

شماره تماس ایران:   989039221111+

تلفکس :  987132292407+

واتساپ :  989039221111+

اینستاگرام : iselect.australia

ایمیل  : info@iselectaustralia.com

 

درباره گروه مهاجرتی آی سِلِکت استرالیا

شماره ثبت شرکت در استرالیا:   636837726

شماره رجیستری در سازمان مارا:     2117704 

 

تست