اسسمنت چیست؟

اداره مهاجرت استرالیا برای اطمینان از شایستگی اتباع خارجی در اخذ اقامت استرالیا، مدارکی (از مدارک تحصیلی و شغلی گرفته تا هویتی و…) از آن‌ها درخواست می‌کند. به این فرآیند ارزیابی مدارک یا اسسمنت استرالیا گفته می‌شود.

جالب است بدانید که مرجع ارزیابی مدارک، درواقع سازمان‌هایی هستند که به تطابق مدارک مهاجران با استانداردهای تعریف ‌شده در این کشور در موارد مختلف از جمله تحصیلی، کاری و… می‌پردازند و هر سازمان با توجه به معیارها و استانداردهای خود، صلاحیت متقاضیان مهاجرت استرالیا را برای دریافت شغل (به شرطی که در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا وجود داشته باشد) بررسی می‌کند.

مدارک لازم جهت اسسمنت استرالیا چیست؟

مدارک مورد نیاز اسسمنت به سازمانی که متقاضیان مهاجرت استرالیا آن را انتخاب می‌کنند، بستگی دارد. درواقع هر انجمن ارزیاب در استرالیا شرایط و معیارهای متفاوتی نسبت به سازمان‌های دیگر دارد که اتباع خارجی طبق دستورالعمل‌های اعلام‌ شده توسط آن‌ها ملزم به ارسال مدارک هستند.

اما به طور کلی بدون درنظر گرفتن شغل و رشته تحصیلی، موارد زیر از مهم‌ترین مدارک متقاضیان برای ارزیابی یا اسسمنت متقاضیان مهاجرت به استرالیا است:

مدرک تحصیلی (حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم معادل استرالیا)
مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی و…)
گذرنامه معتبر
مدارک تغییر نام (در صورت وجود)
جوایز رسمی آکادمیک My eQuals
ریزنمرات دانشگاهی
سلامت جسمی و روانی
مهارت‌های زبان انگلیسی
سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی
ارزیابی مدارک مهاجرت به استرالیا چگونه انجام می‌شود؟
دولت استرالیا برای تشخیص صلاحیت درخواست‌کنندگان ویزای اقامت این کشور شرایط و مراحل مختلفی را تعریف کرده است. ارزیابی مدارک تحصیلی و شغلی که نخستین و یکی از اصلی‌ترین مراحل دریافت ویزای استرالیا است، توسط سازمان‌ها و مراجع مورد تأیید دولت انجام می‌شود.

تمامی انجمن‌های ارزیاب (بیش از 40 سازمان) در استرالیا قوانین و شرایط متفاوتی در بررسی و ارزیابی مهارت‌های مهاجران در نظر گرفته‌اند. کسانی‌ که برای ارزیابی مهارت‌های خود یکی از این سازمان‌ها را انتخاب می‌کنند، باید طبق شرایط و قوانین اعلام‌شده مدارک خود را آماده و ارسال کنند. البته برخی از شرایط از جمله موارد زیر در تمامی انجمن‌ها یکسان است:

معادل‌سازی مدرک تحصیلی
سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی
مهارت‌های زبان انگلیسی
آزمون‌های مهارت شغلی
مؤسسه‌ای که مدارک متقاضیان را دریافت می‌کند، بسته به سیاست‌های مجموعه در یک یا دو مرحله مجزا مهارت‌ها و مدارک‌ را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای هر کدام امتیاز تعریف‌شده‌ای اختصاص می‌دهد.

برخی از انجمن‌ها در مرحله اول فقط مدارک و صحت آن‌ها را بررسی می‌کنند و در مرحله بعد از متقاضیان مهاجرت به استرالیا برای مصاحبه دعوت می‌کنند تا با درنظر گرفتن این دو مرحله نتایج خود را اعلام کنند. باز هم با توجه به سازمانی که انتخاب می‌شود، مدت ‌زمان تأیید یا رد صلاحیت و مهارت‌های فرد خارجی متفاوت است. پس از اتمام مراحل سنجش داوطلب، نتیجه توسط ایمیل از طرف سازمان ارزیابی مدارک و مهارت‌ها اعلام می‌شود.

همچنین هرکدام از مراحل ملزم به پرداخت هزینه است که باید توسط متقاضی ویزای مهاجرت استرالیا از طریق کارت‌های اعتباری معتبر از جمله مسترکارت استرالیا، ویزاکارت و… پرداخت شود.

بررسی و ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا چه مدت زمان می‌برد؟
استرالیا کشوری است که سالانه درخواست‌های مهاجرت زیادی از سراسر جهان دریافت می‌کند. دلایل مختلفی از جمله استانداردهای بالای زندگی، کیفیت آموزش، رتبه‌های برتر دانشگاهی در سطح جهانی، فرصت‌های شغلی ایده‌آل، حقوق و مزایای فوق‌العاده و… توجه متخصصین و نیروی کار ماهر خارجی را برای یافتن شغل مناسب و زندگی باکیفیت در آنجا جلب می‌کند.

در نتیجه طبیعی است که فرآیند بررسی و ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا زمان‌بر باشد. البته سازمانی که مسئولیت بررسی و تأیید شایستگی‌های مهاجران را برعهده دارد نیز در این قضیه تاثیرگذار است. اما به طور کلی در صورتی‌ که تمامی مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی به سازمان مورد نظر بدون هیچ نقصی ارسال شود، معمولا بین 9 تا 10 هفته برای ارزیابی کامل درخواست‌ها زمان لازم است. در غیر این صورت ممکن است پروسه ارزیابی مدارک بیشتر از زمان اعلام‌شده طول بکشد.

این مطالب را از دست ندهید
آدرس ارتباطی ما

شعبه سیدنی: 8Payten street, Putney NSW 

شعبه ملبورن: 25A Tunstall Square, Doncaster East  ​​

شعبه شیراز: ارم،  خیابان نارون،  نبش کوچه ۸

شماره تماس استرالیا: 61280058525+

شماره تماس ایران:   989039221111+

تلفکس :  987132292407+

واتساپ :  989039221111+

اینستاگرام : iselect.australia

ایمیل  : info@iselectaustralia.com

 

درباره گروه مهاجرتی آی سِلِکت استرالیا

شماره ثبت شرکت در استرالیا:   636837726

شماره رجیستری در سازمان مارا:     2117704 

 

تست